Friday, 19 October 2007

De VOC revisited

Orgineel gepubliceert op http://www.innovatieland.org/ dat binnenkort uit de lucht gaat

04-07-06 In april ben ik voor het eerst in China geweest, nu enkele maanden later heb ik dagelijks contact met mijn ontwikkelaars en staan we aan de vooravond van de lancering van een nieuw product dat we samen hebben ontwikkeld. Ik moet zeggen dat we het echt hebben getroffen met onze partners in China en, ook al zijn de mindere verhalen bekend, ben ik onder de indruk geraakt van: het kennisniveau, het gestructureerd werken en van een jonge leergierige generatie Chinezen. China is allang niet meer goedkope handjes die matige kwaliteit leveren. China zelf ademt verandering en ondernemende activiteiten, erg inspirerend. Het intensieve samenwerken met Chinezen deed ons realiseren dat het niet toevallig was dat een stel Nederlanders succes hebben in samenwerken met Chinezen. Het fundament werd gelegd 404 jaar geleden.

De Verenigde Oost-Indische Compagnie werd opgericht in 1602 met het doel schepen naar Azië te sturen om peper en specerijen te kopen. De VOC groeide uit tot een multinational met vestigingen in een tiental Aziatische landen. Halverwege de 18de eeuw had De Compagnie 25.000 man in dienst waarvan ca. 3000 in Nederland. De compagnie bouwde haar eigen schepen, zo'n 1500 in totaal, die samen goed waren voor ca. 5000 afvaarten naar Azië. Daar werd een netwerk van handelsnederzettingen (factorijen) opgericht, van de Perzische Golf tot de Chinese Zee. De uit Azië geïmporteerde specerijen zijn in deze tijd niet meer weg te denken.

Op terugweg van een intensieve periode in China afgelopen april voelden we ons moderne VOC-ers, het luchtschip ging wat harder dan in 1602 maar onderliggende redenen tot samenwerken zijn identiek. Veel geprezen is onze open cultuur en internationale handelsgeest, inmiddels is dit ook doorgegroeid naar andere vakgebieden buiten de handel waar de vertaalslag tussen gebruiker en klant enerzijds en innovatie en product anderzijds centraal staat. Juist aan deze expertise hebben de Chinezen behoefte en daar is men zich zeer bewust van en daarmee word China geen bedreiging maar een kans. Deze jongens kunnen alles ontwikkelen wat je wilt maar weten eigenlijk niet goed wat men precies moet doen. Kopiëren is een woord dat niet bestaat in de Chinese cultuur maar juist omdat men zelf geen richting kan bepalen volgt men soms bijna letterlijk de marktleiders.

Juist omdat Nederland door het VOC verleden als goed bekend staat in Azië, wij als klein land niet belerend doen maar respect hebben voor andere culturen en wij als kleine natie communiceren moeten met andere taalgebieden en culturen en daar echt goed in zijn liggen er kansen. De Aziaten hebben veel moeite met communiceren, inleven in lokale verschillen en de vele vormen van zakendoen in het westen die marktspecifiek en landgebonden zijn. Mooi voorbeeld is dat wij hun uitlegden dat er in onze markt vier verkoop- en distributiekanalen zijn met elk een andere benadering, support en pricing. Toen zag je gewoon het kwartje vallen waarom hun eigen zaken in Europa zo moeizaam gingen. Op dat moment werd de samenwerking een volwaardig partnerschap. Of wij bang zijn dat de Chinezen van ons leren en het dan zelf gaan doen is mijn mening dat je 404 jaar cultuur in 3 jaar niet kan leren. Zolang wij niet uit protectionisme maar vanuit kansen blijven opereren, blijven innovatieve ondernemers uit Nederland succesvol in samenwerkingen waar dan ook en dus ook in China.

No comments: